Köpvilkor

Bioform Sverige

Senast uppdaterade 2020-06-16

1. Allmänna villkor

Bioform AS med organisationsnummer 981502949 (nedan kallat ”Bioform” eller ”vi”) tillämpar Konsumentköplagen (1990:932), Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) samt gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Dessa köpvillkor gäller när du som konsument handlar hos oss.

2. Beställning

Beställning av Bioforms varor sker på bioform.se. Genom beställningen accepterar du dessa villkor och alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.

Avtal om köp träffas först efter att skriftlig orderbekräftelse skickats via e-post till den e-postadress som har angivits vid beställningen.

Bioform förbehåller sig rätten att neka köp. Avtal kan endast ingås med kunder som har en leveransadress i Sverige.

Vi hanterar inte delleveranser eller restnoteringar utan förbehåller oss rätten att korrigera eller annullera order om leverans av någon anledning inte kan ske. Bioform är i sådana fall inte skyldiga att tillhandahålla vare sig beställd vara eller alternativ till denna. Du debiteras endast för de varor som skickats, alternativt erhåller återbetalning för de varor som inte kunde levereras.

3. Priser och produktinformation

Alla priser anges inklusive svensk moms och i svenska kronor om ej annat anges. Eventuell fraktkostnad tillkommer beroende på vilket fraktalternativ som valts vid beställning.

Bioform reserverar sig för eventuella fel i pris, produktinformation eller bilder på hemsidan. Vid felaktigheter förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisändringar, slutförsäljning, fel i lagerstatus, tekniska problem, m.m. och förbehåller oss rätten att korrigera eller annullera order som påverkats av sådana fel, även om orderbekräftelse redan har mottagits.

Ange eventuella rabattkoder i kassan innan du slutför ditt köp. Det är inte möjligt att nyttja rabattkoder i efterhand eller kombinera flera rabattkoder.

4. Betalning

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Genom att trycka på ”Slutför köp” i kassan godkänner du förutom dessa köpvillkor även Klarnas Användarvillkor samt att Bioform överlåter sin kundfordran till Klarna Bank AB.

I kassan visas de betalsätt som är tillgängliga för dig vid köptillfället. För att Klarna ska kunna identifiera dig fyller du i t.ex. e-postadress, postnummer och ibland även personnummer och mobilnummer. Kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan enbart vid behov beroende på valt betalningsalternativ. Eventuell kreditupplysning som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig.

Faktura:
• Kontrollera dina varor först, betala fakturan inom 14 dagar
• Ingen fakturaavgift
• Fakturan skickas via e-post när vi har skickat varorna
• Klarnas köparskydd ingår

Betala direkt:
• Godkänn med Mobilt BankID
• Pengarna dras efter att vi har skickat varorna
• Klarnas köparskydd ingår

Delbetalning:
• Samla dina köp på en kontofaktura
• Delbetala eller betala hela beloppet i slutet av nästa månad
• Klarnas köparskydd ingår
• 0 kr i uppläggningsavgift. Administrativ avgift 29 kr/mån. Rörlig årsränta 19,9%.
• Avsluta delbetalningen när du vill genom att betala in återstående belopp

Kortbetalning:
• Säker kortbetalning med kredit- eller debitkort
• Inga kortavgifter tillkommer och inga kortuppgifter sparas hos oss
• Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade. Kommunikationen mellan oss och Klarna är SSL-krypterad.

Se fullständiga villkor för de olika betalsätten hos Klarna. För frågor om din betalning, kontakta Klarnas kundservice. Genom att logga in på Klarnas hemsida kan du se alla dina fakturor.

5. Frakt och leverans

I kassan kan du välja mellan olika fraktsätt. Beroende på val kan fraktavgift tillkomma – i sådana fall framgår detta i varukorgen.

Adresser på Gotland och vissa delar av Norrland har normalt något längre leveranstid. Leveransförseningar kan förekomma och vi kan inte lämna någon garanti för leveranstiden då varorna har lämnat vårt lager.

Liggetid hos ombud är 14 dagar, därefter returneras paketet till Bioform. Vi debiterar en avgift om 150 kr för ej uthämtade paket för att täcka våra kostnader för returfrakt, hantering och administration. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan måste du först hämta ut paketet för att returnera på egen bekostnad.

Vid uthämtning av paket hos ombud behöver du kunna uppvisa giltig ID-handling. Namnet på legitimationen måste stämma överens med namnet på mottagaren och namnet på försändelsen. Om någon annan ska hämta ut paketet åt dig ska denne kunna visa upp såväl din som sin egen ID-handling. Vid uthämtning hos ombud måste aktuellt sändningsnummer uppges.

6. Ångerrätt och retur

Då Bioform tillämpar Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som kund alltid 14 dagars ångerrätt från den dagen du tar emot din order. För att nyttja ångerrätten, kontakta vår kundtjänst inom de 14 dagarna för att få returen godkänd innan du skickar tillbaka varan. Följ sedan returinstruktionerna som meddelas dig och returnera varan på egen bekostnad inom skälig tid. Du kan alltid använda Konsumentverkets Ångerblankett.

Ångerrätten omfattar inte livsmedel eller varor med bruten försegling som inte kan återlämnas av hälso- eller hygienskäl, t.ex. kosttillskott, skönhetsprodukter, intimprodukter, muggar, tandborstar, täcken, kuddar, madrasser, strumpor och underkläder.

Observera att varan måste returneras oanvänd, komplett och oskadad i originalförpackning. Om varan inte är i oförändrat skick förbehåller vi oss rätten att göra ett prisavdrag motsvarande varans värdeminskning. Då du ansvarar för varan till dess att vi mottagit den är det viktigt att den är väl emballerad för att inte skadas under transport. Använd ytteremballage och klistra inte tejp, adresslappar eller annat på originalförpackningen.

Returadress:
Realitygroup AB
Returer
Karins Väg 58
444 61 Stora Höga

7. Reklamation

Om en vara är felaktig eller skadad, kontakta kundtjänst med en utförlig felbeskrivning och följ våra vidare instruktioner. Observera att endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation ska anmälas så snart felet upptäckts och senast inom 3 år, men skälig tid för upptäckt av defekt anses vara inom två månader. Bioform förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand tillhandahålla en ersättningsvara och i sista hand återköpa varan. Vid godkänd reklamation står Bioform för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål vid reklamation.

8. Transportskador

Bioform ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är skadat. Vi rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar vår kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en skada.

9. Återbetalning

Har du en obetald faktura för din order måste du själv flytta fram förfallodatum. Det gör du genom att logga in på Klarnas hemsida eller genom att ringa 08-120 120 10. Du återfår pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit ditt meddelande. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter till oss eller till dess du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. Hela beloppet återbetalas (om ej prisavdrag gjorts enligt 6.), inklusive frakt, skatt och avgifter. Vid ångerrätt står du för returfrakten. Om du har betalat med faktura, direktbetalning eller förskottsbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi retursumman på ditt kort.

10. Force Majeure

I händelse av omständighet som ej skäligen kunnat förutses, t.ex. krig, terrorism, naturkatastrof, översvämning, brand, strejk, blockad, sabotage, myndighetsåtgärder, ändrad lagstiftning samt därmed jämförbara händelser ska Bioform förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger två månader har såväl du som Bioform rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

11. Personuppgifter

Bioform ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Genom godkännande av köpeavtalet med Bioform samtycker du till att dina uppgifter sparas för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp samt möjliggöra uppdatering av din orderstatus. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifterna, ändra dem eller be om radering. För medlemmar gäller särskilda villkor, se våra medlemsvillkor.

Denna sida använder s.k. cookies (kakor). Cookies är mycket små textfiler som lagras på din dator när du besöker vissa webbplatser. Vi använder cookies för att hantera din varukorg, köpprocessen och för att förbättra användarupplevelsen.

I vissa fall använder vi också cookies från betrodda tredjepartsleverantörer. Dessa cookies används till exempel för att spåra och mäta användningen av webbplatsen. Du kan inaktivera alla cookies som redan finns lagrade på din dator, men dessa kan stoppa vår hemsida från att fungera ordentligt.

12. Kundtjänst

Så här kommer du i kontakt med vår kundtjänst:


Telefon: +47 77861868 (måndag-fredag 08:00 – 16:00)

Postadress:

Bioform AS

Postboks 87

9315 Sørreisa 

Norge

13. Övrigt

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr